Raport în urma conferinței Alfabetizare media și mediul online, realizatcu scopul de a analiza importanța atelierului și impactul pe care îl are în rândul tinerilor participanți la acest atelier.
Atelierul cu tema „Alfabetizare media și mediul online – cum recunoaștem știrile false și cum combatem dezinformarea?”, organizat de Biroul Parlamentului European în România și Școala de Valori, a avut loc în data de 10 aprilie 2025 în intervalul orar 13:00 – 17:30 în Sala Senatului a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași.
Atelierul a fost organizat după următorul program:
- 13:00 – 13:15 Cafea de bun venit și gustare
- 13:15 – 13:20 Introducere (Anca SIMION-NEAGOE, Biroul Parlamentului European în România & Galina MANOLE, Școală de Valori & Ioana PRUTEANU, EUROPE DIRECT Iași)
- 13:20 – 13:30 Campania instituțională #impreuna-in.eu, noua structură a Parlamentului European, priorități la nivel european (Anca SIMION-NEAGOE, Biroul Parlamentului European în România)
- 13:30 – 13:40 Obiective atelier / activitate de cunoaștere (Francesca CRISTEA, formator, & Cristina VAMEȘU, formator)
- 13:40 – 14:10 History Corner (Bogdan Alexandru SCHIPOR, Institutul de Istorie A.D. Xenopol)
- 14:10 – 15:15 Atelier – partea I
- 15:15 – 15:30 Pauză de cafea
- 15:30 – 17:00 Atelier – partea a II-a
- 17:00 – 17:10 Mini-quiz european cu premii
- 17:10 – 17:30 Concluzii, înmânare diplome, formular de evaluare a atelierului
Tematica de bază a atelierului a fost identificarea și prevenirea dezinformării, navigarea responsabilă în spațiul digital, analizând prezența online, wellbeing-ul digital, drepturile și responsabilitățile în mediul virtual, prin exemple practice din viața de zi cu zi.
Obiectivele principale ale atelierului au fost:
- Creșterea nivelului de conștientizare privind dezinformarea și manipularea informațională online.
- Dezvoltarea gândirii critice și a competențelor de alfabetizare mediatică.
- Îmbunătățirea securității digitale personale prin identificare instrumentelor care ne pot sprijini în combaterea fake news.
- O mai bună înțelegere a drepturilor și responsabilităților digitale.
Speakerii au fost profesioniști în domeniul său, abordând mai multe teme din diverse domenii.
Ioana PRUTEANU a povestit despre importanța centrelor Europe Direct din întreaga țară, și cel mai mult despre importanța a ce este Uniunea Europeană sau mai degrabă cine este – noi cetățenii UE.
Galina MANOLE și-a ținut discursul despre Școală de Valori, despre valorile Uniunii Europene și despre importanța de a fi precauți într-o lume digitală.
Datorită domului Bogdan Alexandru SCHIPOR am avut parte de un scurt istoric despre ce este Europa, de unde își are începutul și încotro se îndreaptă. A fost un curs foarte cuprinzător despre cele mai importante momente din istoria Europei, cu cele 2 Războaie Mondiale, perioada interbelică și înființarea Ligii Națiunilor, construcția Uniunii Europene și importanța Statelor Unite în dezvoltarea continentului European. Ne-a provocat să gândim și să facem o paralelă între lumea anilor 40-50 ai secolului trecut și realitatea în care trăim acum. Această ”lecție” de istorie ne învață să gândim critic.
Anca SIMION-NEAGOE a făcut pe înțelesul tuturor conceptul de cetățenie digitală, ce este și ce face Parlamentul European și cât de important este să acționăm împreună pentru democrație. Au fost atinse principalele aspecte ce țin de identificarea și combaterea alfabetizării digitale, când și cum am căzut în capcana fake news și cum să identificăm sursele veridice de informații.
Francesca CRISTEA și Cristina VAMEȘU ne-au prin latura tehnică și psihologică a securității cibernetice, am răspuns la întrebările: Cum ne recunoaștem vulnerabilitatea și ce putem face? Ce este starea de bine? Ce este wellbeing-ul digital?
Publicul țintă au fost elevii din echipa EPAS (Școală ambasador a Parlamentului European) de la Liceul ”Dimitrie Cantemir” din Darabani, județul Botoșani, elevi de la Colegiul Național ”Vasile Alecsandri” din Iași – de asemenea, școală EPAS, și studenți de la UAIC din Iași.
Am fost implicați activ în discuții și dezbateri. Pe toată durata atelierului am participat la diverse activități de grup, la schimb de idei și opinii. Am definit si conceptualizat mai mulți termeni precum Phishing, încălcare GDPR. De-a lungul conferinței a predominat o atmosferă prietenoasă și toți participanții erau interesați să interacționeze, să învețe lucruri noi și să se înarmeze cu instrumentele și cunoștințele oferite de mentori.
Toate informațiile livrate sunt extrem de utile, însă a fost prea intense activitățile și spre final era greu de captivat atenția și de a fi la fel de receptivi și implicați precum pe toată durata activității.
La final s-au înmânat diplome de participare și fotografii de amintire.
Mă simt mândră să fac parte din această comunitate.

+ There are no comments
Add yours